KONTRAST powstał w listopadzie 1963 r. jako STUDIO BALETU NOWOCZESNEGO, z inicjatywy studentów Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego w Krakowie (dzisiaj AWF).
Głównym założeniem zespołu było poszukiwanie możliwości nowych form tanecznych wywodzących się z ruchu gimnastycznego;. jego transpozycji na nowoczesne formy ruchu w oparciu o podstawowe techniki taneczne.
Jako główne składniki ruchu przyjęto czas i jego przebieg. włożoną weń energię oraz przestrzeń, w której ten ruch się zamyka. W ten sposób zespół poszukiwał nowych środków przekazywania nastrojów, sytuacji, stanów uczuciowych których wyrażalnikiem są jedynie możliwości ruchowe człowieka.
Te założenia artystyczne zespołu wykluczają istnienie pomocniczych form przekazu, liczy się jedynie wymowa gestów, dynamiczne wykorzystanie przestrzeni scenicznej na podłożu muzyki i gry świateł. Chociaż jednak interpretacja muzyki jest jedną z zasad, odbywa się ona na krawędzi improwizacji mającej wykazać jakie reakcje w człowieku wyzwalają doznania muzyczne.
W 1971 roku zespół przekształcił się w STUDENCKI TEATR TAŃCA KONTRAST (STT KONTRAST) odzwierciedlając w ten sposób faktyczne działania na scenie. Od tego momentu choreografie przybrały formę sztuki scenicznej, silnego przekazu emocjonalnego i wizualnego. Muzyka, nowoczesna, od progresywnego rocka po muzykę elektroniczną, ale również klasyki myzuki poważnej, które zezwalały na interpretacje wyobraźni idące poza obszar codzienności.
W latach 60, 70 i 80, w okresie szarości i powściągliwej obyczajowości socjalizmu, choreografie, scenografie i kostiumy Jacka Tomasika jak i muzyka, której używał wyrastały poza czas i, z pewnością, poza system.
KONTRAST brał udział we wszystkich znaczących działaniach kulturalnych studenckiego środowiska w kraju oraz uczestniczył w festiwalach w 1967 r. w Zagrzebiu, 1969 Finlandii, 1972 r. w Pociągu Przyjaźni, 1975 r. w Aquili (Włochy), 1977 r. w Niszu – Jugosławia.
Ale Kontrast to nie tylko Teatr Tańca brał udział w programach Ośrodka Telewizji Krakowskiej, w perodukcjach filmowych i przede wszystkim tatrów krakowskicj> Teatru Starego i Ludowego.
Współpracując z teatrami krakowskimi brał udział w inscenizacji następujących spektakli: „Sen nocy letniej” i Wyzwolenie” w reż. KONRADA SW1NARSKIEGO, „Biesy”, „Noc listopadowa” w reż. ANDRZEJA WAJDY, „Mazepa”, „Akropolis” w reż. KRYSTYNY SKUSZANKI.